Cuprins:
ToggleFactori de clasare in Google – ce sunt de fapt?
Cantitatea imensa de informatii disponibile pe web face necesara sortarea acestora. Numai asa orice utilizator va putea gasi, intr-o fractiune de secunda, rezultatul interogarii sale. Fiecare motor de cautare (Google, Yandex, Bing, Yahoo) isi are propriul sau algoritm prin care hotaraste ce loc ii va rezerva unei pagini in SERP (Search Engine Results Page). Deoarece la noi Google are un market share de cel putin 92%, ne vom referi in continuare doar la acest motor de cautare.
Procesul prin care Google returneaza rezultatul unei interogari are la baza un algoritm matematic cu mai mult de 200 criterii (factori de clasare Google). Nu a fost facuta niciodata publica lista completa a acestor factori de clasare si ponderea pe care fiecare factor o are in cadrul algoritmului. Vom prezenta in acest articol 10 cei mai importanti factori de clasare -numiti si factori de tip nucleu– pe care Google a acceptat sa ii dezvaluie.
Factori de clasare in Google – clasificare
Factorii de clasare se pot grupa in doua mari categorii: factori de clasare in Google de tip on-page si factori de clasare in Google de tip off-page. Aditional, vom enumera o serie de factori cu caracter general, factori pe care experienta ne-a invatat ca daca ii tratam corect obtinem rezultatele dorite mult mai rapid.
Factori de clasare in Google: on-page
#1 Continut unic si relevant: continutul paginii tale trebuie sa fie original, altfel risti sa iti atragi penalizari din partea Google. Atentie la calitatea continutului – si aici ne referim la texte, video, imagini si orice alte materiale integrate in site cu scopul de ai prezenta utilizatorului informatia dorita clar si succint.
#2 Cuvintele cheie si tag-urile H1 – H6: site-ul se optimizeaza in baza anumitor expresii reprezentative pentru afacerea ta, expresii (keywords) care trebuie sa se regaseasca in titluri, continut, meta titlu si meta descriere. Densitatea dispunerii keywords-urilor este evaluata de catre Google si atentie, keywords stuffing-ul va fi penalizat.
#3 Viteza de incarcare a paginii/site-ului: poti masura viteza de incarcare a site-ului tau cu instrumente specifice cum ar fi Google Page Speed sau GTmetrix. Retine si rezolva aspectele ce trebuie imbunatatite astfel incat viteza de incarcare a site-ului tau sa se reduca considerabil.
#4 Linkurile interne: existenta lor in cadrul unui site este obligatorie deoarece linkurile interne ajuta motorul de cautare in procesul de indexare al site-ului.
#5 Calitatea regulilor tehnice de Crawling si Indexare: Crawling-ul si Indexarea sunt doua procese diferite, la fel de importante/esentiale in procesul de optimizare al unui site. Intocmirea corecta a fisierelor robots.txt, a sitemap-ului si a datelor structurate este unul dintre cei mai importanti pasi in procesul de optimizare.
#6 Optimizarea imaginilor: motoarele de cautare citesc titlurile, ALT textele si descrierile imaginilor dintr-un site. Optimizarea imaginilor este si ea o parte importanta din optimizarea SEO.
#7 Optimizarea site-ului pentru varianta de mobil: site-urile care nu au versiune corecta mobile-friendly sunt penalizate de catre Google. In consecinta, nu pot fi optimizate SEO chiar daca varianta de desktop este una corecta.
#8 Calitatea codului HTML, CSS si Javascript: un cod curat, minimal va fi cu siguranta mult mai usor de citit si de indexat de catre botii Google.
#9 Etichete de descriere meta: meta titlul si meta descrierile joaca un rol esential in optimizarea website-ului. Nu trebuie in nici un caz ignorate. Atunci cand sunt construite corespunzator si au in componenta cuvinte cheie pot influenta decisiv urcarea in pozitie.
#10 Arhitectura URL: stabilirea unei arhitecturi URL seo-friendly, care porneste de la cuvintele cheie alese pentru optimizare, este si ea printre cei mai importanti factori de clasare Google.
#11 Eticheta canonica: aplicata atunci cand ai doua URL-uri cu acelasi continut. Te ajuta sa eviti penalizarile sau indexarea acelui URL care nu mai prezinta interes, indicand botilor Google care este pagina principala ce se doreste a fi indexata.
Factori de clasare in Google: off-page
#1 Autoritatea paginii: Page Authority (PA) este un indicator calculat algoritmic pe o scara de la 1 – 100, care previzioneaza cat de repede va urca o pagina in rezultatele motorului de cautare. Sunt luate in calcul: comportamentul utilizatorului pe pagina, densitatea cuvintelor cheie, numarul si calitatea link-urilor, calitatea continutului.
#2 Autoritatea domeniului: Domain Authority (DA) este valoarea metrica care defineste relevanta site-ului si sansele de pozitionare in SERP. La fel ca si Page Authority, se masoara pe o scara de la 1-100 folosind un algoritm special creat de cei de la Moz (companie americana specializata in livrarea de soft de marketing).
#3 Numarul si calitatea backlink-urilor: backlink-urile pe care le primesti de la alte site-uri sau publicatii influenteaza in mod decisiv urcarea in pozitie a site-ului tau.
#4 Gradul de engagement: Google tine cont de modul cum utilizatorii interactioneaza cu site-ul tau, de felul cum acestia se implica in a efectua anumite actiuni pe pagina precum si de timpul petrecut pe site. User Engagement este un factor de clasare nou si deosebit de important in cadrul procesului de optimizare.
#5 Gradul de satisfactie: alt factor de clasare nou introdus de Google. User Satisfaction are in vedere gradul de atingere al obiectivului user-ului pe site.
#6 Brand Awareness: optimizarea SEO si Brand Awareness-ul merg impreuna. In timp ce site-ul va castiga tot mai mult trafic organic, marca ta va fi tot mai cunoscuta. Si invers, marca ta fiind din ce in ce mai populara, vei avea din ce in ce mai mult trafic organic pe site.
Factori de clasare in Google cu caracter general
Frecventa cu care este actualizat continutul site-ului, verificarea ortografiei, redirectarile, numarul si calitatea link-urilor afiliate (daca ai asa ceva), structura user-friendly a paginilor, varsta paginii. certificatul SSL, recenziile utilizatorilor, existenta unui cont Google Compania Mea, postari de tipul Guest Post, existenta conturilor Google Search Console si Google Analytic, viteza de construire a retelei de backlink-uri, CTR-ul organic pe cuvintele cheie, prezenta icon-urilor de social media cu link de legatura catre paginile aferente – sunt doar cativa dintre factorii de clasare off-page de care trebuie tinut cont in procesul de optimizare al unui site.
Atentie, factorii de clasare si ponderea lor in algoritmul Google se schimba permanent. De la un an la altul, Google aduce modificari algoritmului, motiv pentru care strategia de optimizare a website-ului care a stat la baza optimizarii acum un an va necesita reactualizari (daca doresti mentinerea pozitiei castigate).
Concluzie
În încheiere, este evident că factorii de clasare în Google reprezintă un aspect crucial în eforturile de optimizare SEO. Într-o lume digitală în continuă schimbare, înțelegerea și adaptarea la acești factori sunt cheia succesului în obținerea și menținerea unei poziții competitive în SERP. Prin aplicarea corectă a tehnicilor de SEO și monitorizarea constantă a evoluțiilor din domeniu, site-urile pot îmbunătăți vizibilitatea online și pot atrage mai mult trafic organic. Continuarea educației și adaptarea la noile cerințe ale algoritmilor motoarelor de căutare sunt esențiale pentru succesul pe termen lung în mediul digital
Doresti sa fii la curent cu ultimele politici Google si noutati in domeniul optimizarii SEO? Aboneaza-te la newsletterul nostru si vei primi cele mai recente materiale.
Resurse suplimentare: https://en.wikipedia.org/wiki/Local_search_engine_optimisation
#FactorideclasareinGoogle #AlgoritmGoogle